Pomożemy wyszukać

Jesteśmy coraz bardziej dostępni dla osób ze szczególnymi potrzebami

Pętla indukcyjna z mikrofonem stoją na biurku

Pętla indukcyjna to urządzenie, które pomaga osobom z niepełnosprawnością słuchu, korzystającym z aparatów słuchowych lub implantów, lepiej słyszeć

Fot. MOPR Poznań

logo dostępnej przestrezni publicznejlogo pfron

 

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie konsekwentnie wprowadza udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Kolejne rozwiązania w obszarze komunikacji i informacji zostaną wdrożone jeszcze w tym roku. Jest to możliwe dzięki dofinansowaniu z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Dostępna Przestrzeń Publiczna”.

– Zależy nam, aby nasz ośrodek stawał się coraz bardziej dostępny i przyjazny dla osób ze szczególnymi potrzebami. W tym roku zaplanowaliśmy montaż planu tyflograficznego, totupointu oraz systemu przywoływania asysty do WC – mówi Anna Krakowska, dyrektor MOPR Poznań.

Plan tyflograficzny znajdzie się w budynku przy ulicy Sienkiewicza 22, w którym mieści się Sekcja do spraw Rehabilitacji Społecznej osób Niepełnosprawnych. Będzie to mapa tego miejsca w formie dotykowej dla osób niewidomych i słabowidzących. Informacje dostarczane są poprzez dotyk za pośrednictwem form przestrzennych oraz opisów brajlowskich. Ułatwią one dotarcie do punktu obsługi klienta SRSON, który mieści się na trzecim piętrze.

Natomiast w głównej siedzibie MOPR przy ulicy Cześnikowskiej 18 pojawią się dwa nowe udogodnienia. Jednym z nich jest totupoint. To urządzenie przekazujące komunikat, który jest wyświetlany przez aplikację na smartfonie czy tablecie osoby z niepełnosprawnością wzroku. W ten sposób uzyskuje ona szczegółową informację, jak krok po kroku dotrzeć do punktu obsługi klienta MOPR.

– Osoba z dysfunkcją wzroku, planując u nas wizytę, nie będzie musiała angażować opiekuna czy kogoś z rodziny – dodaje dyrektor Anna Krakowska.

Kolejnym rozwiązaniem jest zamontowanie w ogólnodostępnej toalecie dla osób z niepełnosprawnościami, znajdującej się w budynku przy ulicy Cześnikowskiej 18, systemu przywołania asysty do WC. Zwiększy to nie tylko komfort korzystania z tego pomieszczenia, ale przede wszystkim zagwarantuje bezpieczeństwo osobom, które mają problem z samodzielnym funkcjonowaniem.

Całkowity koszt projektu „Dostępna przestrzeń publiczna”, w ramach którego zostaną wprowadzone te trzy rozwiązania, wynosi 9 778,50 zł, w tym 7 822,80 to dofinansowanie z PFRON.

Przypomnijmy, że już w latach poprzednich MOPR między innymi zamontował totupoint w budynku przy ulicy Sienkiewicza 22, wyposażył w pętle indukcyjne – urządzenie, które pomaga osobom z niepełnosprawnością słuchu, korzystającym z aparatów słuchowych lub implantów, lepiej słyszeć – punkty obsługi klienta w siedzibie głównej Ośrodka przy ulicy Cześnikowskiej 18 oraz w Sekcji do spraw Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych przy ulicy Sienkiewicza 22. Przed wejściem do tych dwóch lokalizacji zostały również zamontowane tablice z nazwą urzędu i godzinami otwarcia w języku Braile’a.

W budynku przy ulicy Sienkiewicza 22, w którym znajdują się SRSON, Filia Jeżyce, Dział Opieki Zastępczej oraz Sekcja ds. Domów Pomocy Społecznej, można skorzystać z komfortki. Służy ona osobom, które nie kontrolują potrzeb fizjologicznych lub wymagają ze względu na chorobę, wiek, niepełnosprawność położenia się przed skorzystaniem z toalety.

– Usuwanie barier, wykorzystywanie pewnych urządzeń, technologii zapewniających osobom z niepełnosprawnościami dostęp do przestrzeni publicznej zwiększa ich samodzielność i niezależność. Mogą one same, bez pomocy innych załatwić swoje sprawy w naszym Ośrodku – mówi Anna Krakowska, dyrektor MOPR Poznań.

Skip to content